SZYBKI KONTAKT: 
+48 505 738 302
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak należy monitorować czas pracy kierowcy?

Wszyscy kierowcy, zatrudnieni na etacie lub samozatrudnieni, mają obowiązek rejestracji czasu prowadzenia pojazdu, przerw pracy i okresów dziennego wypoczynku. Urządzenie zwane tachografem rejestruje czas pracy kierowcy, co ma za zadanie obniżyć liczbę wypadków z udziałem kierowców zawodowych i wyeliminowanie ich zmęczenia. Kierowcom prowadzącym pojazd w transporcie drogowym przysługuje przerwa w ciągu dnia pracy, przerwa w każdej dobie i przerwa tygodniowa. Jak wygląda monitorowanie czasu pracy kierowców? Jakie są normy odpoczynku i przerw dla kierowców zawodowych?

 

czas pracy kierowcy

 

Normy czasu pracy

Dzienny okres prowadzenia pojazdu przez kierowcę nie może trwać dłużej niż 9 godzin, w wyjątkowych sytuacjach może zostać przedłużony do maksymalnie 10 godzin, lecz nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Po 4,5 godzinach jazdy autobusem kierowca musi zatrzymać się na 45-minutową przerwę, po czym może prowadzić kolejne 4,5 godziny. Następnie musi otrzymać 11-godzinny odpoczynek. Czasem pracy kierowcy jest też moment, gdy pozostaje na swoim stanowisku pracy w gotowości do wykonywania swoich obowiązków. Czas pracy kierowcy ściśle regulują przepisy ITD.

Jak działają tachografy cyfrowe?

Według Rozporządzenia Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej przepisom o posiadaniu tachografu podlegają pojazdy przeznaczone do przewozu towarów, których masa całkowita przekracza 3,5 tony (samochód + przyczepa) oraz pojazdy, wynajęte autokary i samochody, przeznaczone do przewozu osób, które mogą przewozić więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą. Tachografy zapisują takie informacje jak liczba kilometrów pokonanych przez pojazd, czas prowadzenia auta i przerwy w pracy. Nowoczesny sprzęt ułatwia kontrolę służbom i pozwala na eliminowanie nieprawidłowości.

Za przekroczenie dziennego maksymalnego czasu prowadzenia pojazdów naliczane są wysokie kary, a kontrolować czas pracy kierowców może Państwowa Inspekcja Pracy, Policja, Straż Graniczna oraz Inspekcja Transportu Ruchu Drogowego.